Svar: Dagsplan 1 år

17. september 2014

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Hvor dejligt at I snart kan holde 1 års fødselsdag - stort tillykke med det:) Det er en stor dag!

Når børn først bliver et år, så forsvinder en naturlige lyst til at undersøge ved at smage og dermed putte alt i munden. Samtidig vokser jeres dreng ikke så meget mere og det betyder at appetitten ofte sættes ned. Det er altså helt naturligt, hvis du oplever, at han ikke spiser så meget lige nu og at det nogle gange er sjovere at lege med maden end at spise den:)

Det lyder meget fint med en halv skive rugbrød suppleret med stykker af frikadelle, kogte grøntsager, pastaskruer osv. Jo mere varieret mad I kan give ham, jo bedre er det. I kan med fordel også nogle gange give ham varm mad til frokost - det kan være rester fra aftensmaden, som I luner dagen efter.

I må gerne give ham lidt mere brød til formiddag og eftermiddag. En halv bolle med smør som han selv ka sidde og spise vil han måske nyde. Derudover er det rigtig fint med forskelligt frugt, bær, lidt yoghurt osv. Frugt og bær er godt til at holde maven igang naturligt - f.eks. sveskemos, blommemos eller abrikosmos.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:

Morgen 07.30: Havregrød, øllebrød som nu - men f.eks. men fint revne æbler på som topping - i stedet for mos. Vand eller letmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Suppleres evt. med lidt frugtmos netop for maven, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pasta osv. og må også stadig meget gerne få grøntsagsmos (det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, som nu) Vand af kop.

Banan og mælk af kop - eller måske lidt frugtmos med mælk på. Hos nogle børn kan banan virke lidt forstoppende. Vand af kop.

Puttes til middagslur som nu ca kl 14.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes yoghurt med lidt havregryn og frugtmos som nu. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små stykker som han selv kan spise, og større stykker, som han gnaver af og også stadig mos. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten og tilbydes derefter en godnatgrød, hvis han vil have det:) Får børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - prøv om du kan få ham til at slippe brystet før han sover helt. Han skal ikke lægges vågen i seng, men lige nå at registrere at han ikke længere har brystet i munden, så han lærer at sove uden denne afhængighed.

Sen aften eller en gang i ...

Annonce

... løbet af natten: Ammes en enkelt gang.

Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud og mine forslag til ændringer er, som du kan se, ikke store. Det lyder dog som om at jeres dreng stadig har brug for at få brystet to gange i døgnet og jeg tænker derfor, at du lige nu skal prøve at vurdere, om han vil trives bedst med at få brystet sen aften, før du går i seng eller midt nat omkring kl 03, hvor far ofte har svært ved at trøste ham. Hvis du kan amme ham sen aften og derved undgå at han (og I forældre) så skal vågne om natten, så er det rigtig godt givet ud. Når han kan sove igennem her, så kan du begynde at arbejde på at gøre den sen aftenamning kortere og kortere, så han tilsidst helt kan undvære den.

Hvis det ikke ændrer noget at amme ham sen aften og han fortsat vågner og søger dig kl 03, så kan det være udmærket, at amme ham her, for at han ikke bliver for ked af det og I ikke "tåger rundt" i en time hver nat - og igen i løbet af de næste uger, så forsøge at få så meget ro på, at du igen kan trappe ud af amningen her.

Har han en puttebamse, putteklud eller lignende? De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder at tage en sådan til sig bevidst og det kan være en rigtig god idé at introducere denne nu. Den kan på sigt erstatte jer f.eks. om natten, så han kan putte sig med den, når han vågner og har brug for lidt trøst, for at komme videre i søvnen…

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til mælk, så anbefales det at man går over til at give letmælk fra 1 års alderen - med mindre han er en meget slank dreng, så kan I godt bibeholde sødmælk lidt endnu. Modermælkserstatning behøver han ikke at få.

Jerntilskud skal han kun have til han er 1 år og herefter skal hans behov for jern dækkes via kosten. Jern findes især i kornprodukter og i kød, indmad og grønt. Det er derfor vigtigt at I tilbyder ham så varieret en kost som muligt:) D-vitamin skal I fortsætte med til han er 2 år. I kan vælge at give ham en daglig multivitamintablet, som indeholder både d-vitamin og jern, så bliver han dækket fint den vej igennem. Det er dog her vigtigt, at I knækker vitaminpillen i kvarte, da han er for lille til at tygge den og kan få den galt i halsen.

Sørg for at han får masser af væske, meget gerne vand, i løbet af dagen. Både til måltiderne og som tørstslukker imellem måltiderne. Det kan være en god idé at have en lille drikkedunk med vand stående på bordet, så han altid kan tage sig lidt at drikke, hvis han virker tørstig - og så han også selv bliver opmærksom på at drikke, netop fordi han ser, at drikkedunken står der.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer